Recerca

La mecànica quàntica explica com pel·lícules superfluides d’heli creixen en nanotubs de carboni
Una recerca d’un equip internacional d’investigadors, dirigit per científics de l'ICFO i que ha comptat amb la participació de Jordi Boronat, investigador del Departament de Física de la UPC, mostra el procés de creixement controlat de l’heli superfluid, capa per capa, en la superfície de nanotubs de carboni. L’experiment obre la porta a estudiar nous fenòmens a escala nanomètrica i, en concret, en transicions de fases topològiques.
Tesi amb avanços clau en l'anàlisi del canvi climàtic es defensa en el programa de doctorat FCA
Dario Zappalà va defensar el seu treball a l'abril sobre la dinàmica de la temperatura de l'aire i el canvi climàtic sota la direcció de Cristina Masoller en el grup de dinàmica no lineal, òptica no lineal i làsers.
Pablo Amil lidera la creació del primer mapa tomogràfic per al diagnòstic del glaucoma
L'investigador del departament a Terrassa ha creat un model objectiu que estableix els diferents graus d’obertura de l’angle irido-cornial de l’ull, un element clau per establir el grau de gravetat del glaucoma. Gràcies a aquest model, l’oftalmòleg comptarà amb una nova eina per ajudar al pacient a decidir-se per una intervenció quirúrgica.
L’anàlisi d’un meteorit revela secrets sobre el naixement del sistema solar
Un equip internacional de cosmoquímics i astrofísics, en el qual ha participat Jordi José, investigador del Departament de Física de la UPC i de l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC), ha descobert un gra meteorític format durant les fases finals d'una estrella desapareguda fa molt de temps. Encapsulat en un meteorit recol·lectat a l'Antàrtida, el minúscul gra -de només unes micres de pes- ha descobert secrets sobre les fases terminals de la vida de les estrelles i sobre la forma en què aquestes sembren l'univers amb els blocs de construcció de noves estrelles, planetes i vida.
Identifiquen un cristall plàstic per utilitzar-lo com a refrigerant ecològic en neveres i aires condicionats
Investigadors del Departament conjuntament amb la University of Cambridge i la Universitat de Barcelona han identificat un material sòlid, respectuós amb el medi ambient, que podria substituir els gasos hidrofluorocarburs (HFC) i hidrocarburs (HC) –altament contaminants i inflamables– que s’utilitzen actualment a la majoria de neveres, aires condicionats i sistemes de refrigeració
Entenent els estels més antics de la Via Làctia
Un estudi liderat per la UPC/IEEC ha determinat per primera vegada la massa i el radi d’una de les estrelles més antigues de la nostra galàxia, fet que ha permès validar la relació teòrica entre la massa i el radi d’aquest tipus d’estrelles. Alberto Rebassa, professor de física del departament al grup d'astronomia i astrofísica, ha dirigit l'estudi.
Investigadors del departament de física analitzen els dos últims segles de registres de pluja a Catalunya
M. Carmen Casas, Raúl Rodríguez i Alba Llabrés col·laboren amb el Servei Meteorològic de Catalunya i la UB per tal d'avaluar la qualitat de les dades de pluges que es tenen des de 1855, molt abans de les mesures estandarditzades fossin presses a estacions meteorològiques modernes. La fiabilitat d'aquestes dades és clau per tal de poder entendre els efectes del canvi climàtic sobre Catalunya.