Recerca

L’anàlisi d’un meteorit revela secrets sobre el naixement del sistema solar
Un equip internacional de cosmoquímics i astrofísics, en el qual ha participat Jordi José, investigador del Departament de Física de la UPC i de l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC), ha descobert un gra meteorític format durant les fases finals d'una estrella desapareguda fa molt de temps. Encapsulat en un meteorit recol·lectat a l'Antàrtida, el minúscul gra -de només unes micres de pes- ha descobert secrets sobre les fases terminals de la vida de les estrelles i sobre la forma en què aquestes sembren l'univers amb els blocs de construcció de noves estrelles, planetes i vida.
Identifiquen un cristall plàstic per utilitzar-lo com a refrigerant ecològic en neveres i aires condicionats
Investigadors del Departament conjuntament amb la University of Cambridge i la Universitat de Barcelona han identificat un material sòlid, respectuós amb el medi ambient, que podria substituir els gasos hidrofluorocarburs (HFC) i hidrocarburs (HC) –altament contaminants i inflamables– que s’utilitzen actualment a la majoria de neveres, aires condicionats i sistemes de refrigeració
Entenent els estels més antics de la Via Làctia
Un estudi liderat per la UPC/IEEC ha determinat per primera vegada la massa i el radi d’una de les estrelles més antigues de la nostra galàxia, fet que ha permès validar la relació teòrica entre la massa i el radi d’aquest tipus d’estrelles. Alberto Rebassa, professor de física del departament al grup d'astronomia i astrofísica, ha dirigit l'estudi.
Investigadors del departament de física analitzen els dos últims segles de registres de pluja a Catalunya
M. Carmen Casas, Raúl Rodríguez i Alba Llabrés col·laboren amb el Servei Meteorològic de Catalunya i la UB per tal d'avaluar la qualitat de les dades de pluges que es tenen des de 1855, molt abans de les mesures estandarditzades fossin presses a estacions meteorològiques modernes. La fiabilitat d'aquestes dades és clau per tal de poder entendre els efectes del canvi climàtic sobre Catalunya.
Enginyer aeronàutic de la UPC lidera avanç en un prototip clau per a refredar sistemes aeroespacials
La recerca computacional, dirigida per Arnau Miró, professor de la divisió d'enginyeria aeroespacial del departament de física i membre del grup de recerca TUAREG, es va publicar a l'International Journal of Thermal Sciences en col·laboració amb el departament de CASE al Barcelona Supercomputing Center. Com diu Arnau Miró, els seus esforços se centren a entendre "com refredar dispositius aeroespacials del futur utilitzant els jets sintètics" amb un interès especial per aquells que a més actuen accionant d'altres sistemes.
L'editor de Physical Review E selecciona un treball de física estadística realitzat al departament com a part de la portada del seu darrer volum
El treball de Laureano Ramírez-Piscina en Physical Review E sobre el formalisme de Langevin aplicat a la difusió en canals fet el juliol passat ha estat seleccionat per l'editor com una de les principals contribucions a la física estadística de la revista.
La UPC es fa ressò del descobriment d'un sistema de tres nans blancs realitzat al departament
El treball de grau realitzat per Martí Perpinyà a Enginyeria Física, sota la direcció d'Alberto Rebassa i Jordi José, ha descobert el primer sistema estel·lar de tres nans blancs. La UPC es fa ressò en una notícia que espera arribar al gran públic