Recerca

Clara Prats i Nura Ahmad es basen en models matemàtics per millorar el control de la tuberculosi a Nigèria
Investigadors del departament de Física de l’Escola Superior d’Agricultura de Barcelona (ESAB), dissenyen mitjançant models matemàtics un pla pilot per millorar el diagnòstic i control de la tuberculosi a la ciutat de Gombe, situada al nord-est de Nigèria. El projecte ha rebut finançament en la darrera convocatòria d’ajuts del Centre de Cooperació per al Desenvolupament (CCD) de la UPC.
Enrique García i Manel Soria reprodueixen la formació de les tempestes polars a Saturn
El treball dels investigadors Enrique García i Manel Soria del departament de Física de la UPC, forma part d’una col·laboració científica internacional liderada per l’investigador Agustín Sánchez Lavega, de la Universitat del País Basc (UPB/EHU), que ha descobert tempestes múltiples a diferents latituds del segon planeta més gran del sistema solar i que s’acaba de publicar a la revista “Nature Astronomy”
David Pino coordina la creació del catàleg més complet d’inundacions en el vessant mediterrani peninsular al llarg de mil anys
El projecte ‘MEDIFLOOD’, coordinat des del departament, ha creat el primer arxiu que recopila, identifica i analitza 14.500 casos d’inundació pluvial i fluvial a la conca mediterrània espanyola en un període de quasi un mil·lenni. La informació aportada per aquest catàleg permetrà augmentar la capacitat de previsió d’episodis meteorològics extrems per tal de dissenyar les accions d’adaptació i resposta més eficaces.
Jorge Enrique Velasco Cruz defensa la seva tesi sobre vidres metàl·lics
Jorge Enrique va defensar la seva tesi codirigida per Daniel Crespo i Eloi Pineda el 28 de juny al Campus del Besòs. Titulada "Study of the elastic inhomogeneity in metallic glass in the mesoscale", la tesi presenta una anàlisi de l'anisotropia dels vidres metàl·lics mitjançant simulacions de dinàmica molecular.
La mecànica quàntica explica com pel·lícules superfluides d’heli creixen en nanotubs de carboni
Una recerca d’un equip internacional d’investigadors, dirigit per científics de l'ICFO i que ha comptat amb la participació de Jordi Boronat, investigador del Departament de Física de la UPC, mostra el procés de creixement controlat de l’heli superfluid, capa per capa, en la superfície de nanotubs de carboni. L’experiment obre la porta a estudiar nous fenòmens a escala nanomètrica i, en concret, en transicions de fases topològiques.
Tesi amb avanços clau en l'anàlisi del canvi climàtic es defensa en el programa de doctorat FCA
Dario Zappalà va defensar el seu treball a l'abril sobre la dinàmica de la temperatura de l'aire i el canvi climàtic sota la direcció de Cristina Masoller en el grup de dinàmica no lineal, òptica no lineal i làsers.
Pablo Amil lidera la creació del primer mapa tomogràfic per al diagnòstic del glaucoma
L'investigador del departament a Terrassa ha creat un model objectiu que estableix els diferents graus d’obertura de l’angle irido-cornial de l’ull, un element clau per establir el grau de gravetat del glaucoma. Gràcies a aquest model, l’oftalmòleg comptarà amb una nova eina per ajudar al pacient a decidir-se per una intervenció quirúrgica.