Recerca

Investigadors del grup de recerca DNOLL converteixen en imatge els acords del baix d’una cançó del grup 'Queen’
Cristina Masoller, Pablo Amil, Donatus Halpaap i Jordi Tiana-Alsina són investigadors del Departament de Física de la UPC al Campus de Terrassa. L’equip d’investigadors ha detectat senyals d’àudio a distància, sense escoltar l’emissor, i les han reconvertit en imatges tot gravant vídeos aplicant llum làser. L’experiment, que s’ha realitzat gravant els primers acords del baix de la cançó ‘Another one bites the dust’ del grup britànic ‘Queen’, s’ha publicat a la revista ‘Optics Express’. El mètode ha estat batejat amb el nom ‘Best Pixel’ i ha comptat amb la col·laboració de científics italians de la Università degli studi di Catania.
Miquel Marchena Angós defensa la seva tesi basada en un model matemàtic per simular cèl·lules amb fibril·lació auricular
Miquel Marchena va defensar la seva tesi dirigida pel Dr. Blas Echebarria el passat 23 de juliol de 2020. Titulada “Modelling pathological effects in intracellular calcium dynamics leading to atrial fibrillation”, la tesi presenta un model computacional detallat de cèl·lula auricular a partir del qual s’han estudiat diferents condicions patològiques que indueixen la fibril·lació auricular.
Joan Francesc Gilabert Navarro defensa la seva tesi sobre mètodes computacionals per al desenvolupament de fàrmacs
Joan Francesc Gilabert Navarro va defensar la seva tesis dirigida per Victor Guallar del Barcelona Supercomputing Center (BSC) el 22 de juliol al Campus Nord. Titulada "Estimation of binding free energies with Monte Carlo atomistic simulations and enhanced sampling", la tesi presenta el desenvolupament d'un mètode per a predir l'afinitat en sistemes proteïna-lligand, amb l'objectiu d'accelerar el desenvolupament de nous fàrmacs
Hossameldin Mohamed Selim Mohamed Selim presenta la seva tesi sobre la reconstrucció 3D de defectes utilitzant un mètode d'assaig no destructiu basat en ultrasò induït per làser
Hossameldin presentarà la seva tesi codirigida per Crina Cojocaru (Dept. de Física) i Miguel Delgado atapeït (Dept. de Ing. Electrònica), el 21 de juliol al Campus de Terrassa. Titulada "Hybrid senar-destructive technique for volumetric defect analysis and reconstruction by remote laser induced ultrasound", la tesi versa sobre el disseny, estudi i implementació d'un mètode híbrid, sense contacte, d'assajos no destructius (NDT, senar-destructive testing) per a l'anàlisi d'objectes metàl·lics que contenen defectes o fractures internes. Es proposa una tècnica híbrida opto-acústica que combina ultrasons generats per impacte làser com a excitador i transductors d'ultrasons com a receptors.
Nura Mohammad Rabiu Ahmad defensa la seva tesi sobre la modelització epidemiològica de la turberculosis a Nigeria
L’estudiant Nura Mohammad Rabiu Ahmad va defensar virtualment la seva tesi codirigida per Clara Prats i Daniel López el 20 de Juliol. La tesis titulada “Multiapproach computational modelling of tuberculosis. Understanding its epidemiological dynamics for improving its control in Nigeria", presenta l’aplicació dels models epidemiològics al cas particular de Nigeria
Evidència de fase quàntica supersòlida utilitzant mètodes quàntics de Monte Carlo
Jordi Boronat, Director del departament de Física, juntament amb M. C. Gordillo de la Universitat de Pablo de Olavide a Sevilla, van trobar evidències d'una fase quàntica supersòlida amb correlacions hexáticas utilitzant mètodes quàntics de Montecarlo. Han publicat aquests resultats en les prestigioses Physical Review Letters
Investigadors del Departament de Física analitzen diàriament les dades referents a covid-19
Un equip d’investigadors del grup de recerca de Biologia Computacional i Sistemes Complexos (BIOCOM-SC) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i del Centre de Medicina Comparativa i Bioimatge (CMCiB) de l'Institut de Recerca Germans Trias i Pujol (IGTP), elaboren diàriament un informe per la Comissió Europea i pel ECDC amb les prediccions del nous casos de covid-19 a uns 50 països.