Recerca

Nura Mohammad Rabiu Ahmad defensa la seva tesi sobre la modelització epidemiològica de la turberculosis a Nigeria
L’estudiant Nura Mohammad Rabiu Ahmad va defensar virtualment la seva tesi codirigida per Clara Prats i Daniel López el 20 de Juliol. La tesis titulada “Multiapproach computational modelling of tuberculosis. Understanding its epidemiological dynamics for improving its control in Nigeria", presenta l’aplicació dels models epidemiològics al cas particular de Nigeria
Evidència de fase quàntica supersòlida utilitzant mètodes quàntics de Monte Carlo
Jordi Boronat, Director del departament de Física, juntament amb M. C. Gordillo de la Universitat de Pablo de Olavide a Sevilla, van trobar evidències d'una fase quàntica supersòlida amb correlacions hexáticas utilitzant mètodes quàntics de Montecarlo. Han publicat aquests resultats en les prestigioses Physical Review Letters
Investigadors del Departament de Física analitzen diàriament les dades referents a covid-19
Un equip d’investigadors del grup de recerca de Biologia Computacional i Sistemes Complexos (BIOCOM-SC) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i del Centre de Medicina Comparativa i Bioimatge (CMCiB) de l'Institut de Recerca Germans Trias i Pujol (IGTP), elaboren diàriament un informe per la Comissió Europea i pel ECDC amb les prediccions del nous casos de covid-19 a uns 50 països.
Investigadors dissenyen nano-propulsors impulsats per llum
Un equip d’investigadors formats per professors del departament de Física de la UPC, de l’Institut de Nanociència i Nanotecnologia, Universitat de Barcelona, I de la Universitat de Wisconsin-Madison, USA, han dissenyat el prototip teòric d’un nano-swimmer que es podria impulsar direccionalment amb llum.
Descobreixen noves formes de divisió cel·lular causades per ones de proteïna
En un projecte de col·laboració internacional, investigadors del Departament de Física de la UPC i de la University of Potsdam (Alemanya) han identificat una nova forma de divisió cel·lular causada per les ones proteiques. Un descobriment que suposa noves aplicacions en el camp de la biologia sintètica i pot servir de paradigma per implementar una estratègia de proliferació auto-organitzada en cèl·lules artificials.
Investigadors del departament de Física i de l’IGTP avalua l’evolució de l’epidèmia per COVID-19 i l’eficàcia de les mesures de control, mitjançant models matemàtics
Un equip d’investigadors del grup de recerca de Biologia Computacional i Sistemes Complexos (BIOCOM-SC) de la UPC i del Centre de Medicina Comparativa i Bioimatge (CMCiB) de l'Institut de Recerca Germans Trias i Pujol (IGTP), amb l’impuls de “la Caixa”, han elaborat un model matemàtic per fer un seguiment de l’epidèmia del COVID-19. L’informe que realitzen per a l’oficina d’estratègia de la Unió Europea a partir del model s’actualitza diàriament i inclou prediccions per a Catalunya, Espanya i la Unió Europea. El model serveix també per analitzar l’eficàcia de les mesures que s’estableixin als diferents països.
Nova plataforma fotònica capaç de produir passejos quàntics de fotons estructurats en 2D
Un equip d’investigadors del Departament de Física de la UPC, de la Università degli Studi di Napoli Federico II (Itàlia) i de l'Institut de Ciències Fotòniques (ICFO) han descobert una nova plataforma fotònica capaç de produir passejos quàntics de fotons estructurats en dues dimensions espacials i mostrar un efecte quàntic de Hall.