Participació del departament de Física en la recerca mitjançant l’espectograf WEAVE de l’evolució de les galàxies

Uns centenars de professionals de l’astronomia han dissenyat i planificat un total de cinc anys d’operacions de l'espectògraf WEAVE, un potent instrument instal·lat recentment a l’Observatori de Canàries.

L’espectrògraf WEAVE es un potent espectrògraf multifibres de nova generació instal·lat al telescopi William Herschel (WHT) de l’Observatori del Roque de los Muchachos (La Palma, Illes Canàries), que s’ha posat en marxa recentment i que ja està generant dades de molta qualitat.

S’han planificat diferents mostrejos amb el WEAVE per observar l’evolució estel·lar, la Via Làctia, l’evolució de les galàxies i la cosmologia. En sinergia amb el satèl·lit Gaia de l’Agència Espacial Europea (ESA, per les sigles en anglès), l'espectrògraf WEAVE s’emprarà per obtenir espectres de diversos milions d’estrelles al disc i l’halo de la nostra galàxia.I permetrà estudiar les galàxies properes i llunyanes per conèixer la història de com van créixer, i els quàsars s’utilitzaran com a balises per mapejar la distribució espacial i la interacció del gas i les galàxies quan l’univers només tenia prop del 20% de l’edat actual.

L’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC) hi pren part amb investigadors de les unitats de l’Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona (ICCUB) la UPC. Roberto Raddi, investigador del departament de Física de la UPC, conjuntament amb Maria Monguió i Mercè Romero-Gómez de l’ICCUB, formen part dels grups internacionals de treball sobre estrelles joves, arqueologia galàctica i nanes blanques que integren l’equip de científics responsables de planificar les observacions. Teresa Antoja i Ignasi Pérez-Ràfols, també de l’ICCUB, colideren els equips de recerca responsables de la dinàmica del disc galàctic i dels quàsars, respectivament.

Més informació a la plana web de noticies de la UPC i al preprint seguent:

The wide-field, multiplexed, spectroscopic facility WEAVE: Survey design, overview, and simulated implementation