L'excés de mortalitat a Catalunya durant l'estiu del 2022 va estar relacionat amb les altes temperatures

Un equip interdisciplinari format pel Departament de Salut de Catalunya, l'Institut Català de la Salut i investigadors del Departament de Física de la UPC va estudiar la relació entre l'excés de mortalitat i les altes temperatures observades de l'estiu del 2022.

Els primers disset dies de juliol del 2023 es van situar aquest mes com el tercer més càlid de la sèrie històrica a Espanya, només per darrere del 2022 i el 2015 (AEMET).

Pel que fa a l'estiu passat, un esforç conjunt del Departament de Salut de Catalunya, l'Institut Català de la Salut i investigadors del Departament de Física de la UPC ha demostrat que la principal causa de l'excés de mortalitat que es va produir durant l'estiu del 2022 a Catalunya van ser les altes temperatures observades i no les infeccions respiratòries agudes (IRA, principalment COVID-19 en el període d'estudi).

Van realitzar un estudi retrospectiu utilitzant dades disponibles públicament de variables meteorològiques, casos d'infecció respiratòria aguda (IRA) (inclòs COVID-19) i morts. Comparen les corbes de mortalitat, IRA i temperatura analitzant el retard observat entre les corbes i calculant la correlació entre elles.

Durant l'estiu del 2022 es van registrar 17.551 morts a Catalunya. El retard observat i la correlació entre el z-score de la temperatura i les morts per totes les causes va ser de 3 dies i R2 = 0,86, mentre que entre IRA i les morts per totes les causes va ser de 22 dies i R2 = 0,21 (la correlació més propera a 1 significa una relació més alta entre les variables). Aquesta alta correlació entre la temperatura i les morts va augmentar fins a 0,91 quan es van excloure aquelles morts notificades com a morts per COVID-19, mentre que la correlació entre les morts per IRA i no COVID-19 va disminuir a -0,19. No es va observar cap correlació entre les morts no COVID i els casos de temperatura o IRA el 2021.

L' estudi suggereix que la principal causa de l'augment de les morts durant l'estiu del 2022 a Catalunya van ser les altes temperatures i la seva durada. La contribució de la COVID-19 sembla limitada.