Investigadors del departament de física observaran 77.000 estrelles des del Telescopi 4MOST a Xile

El professor Alberto Rebassa del Departament de Física de la UPC lidera juntament amb la doctora Odette Toloza de la Universidad Técnica Federico Santa María, Xile, un equip de 30 investigadors de 18 institucions del mon sencer per la obtenció i analisi dels espectres de 77.000 estrelles a un telescopi de l'observatori europeu austral localitzat a Xile.

El consorci 4MOST (4-meter multi object spectroscopy telescope) de l'observatori europeu austral planeja observar més de 20 millions d'objectes celestes a l'hemisferi sud amb la motivació d'analitzar una gran varietat de problemes científics oberts a l'astronomia moderna. 4MOST, localitzat a Cerro Paranal, Xile, començarà operacions a principis de l'any 2024 i s'espera que el projecte tingui una durada de com a mínim 5 anys. El telescopi serà capaç d'obtenir espectres (flux d'energia per longitud d'ona) que cubreixen pràcticament tot el rang visible de 2400 objects per exposició simultàniament, és a dir, una mitjana de 18,000 objects durant una nit.

Un total de 10 projectes a gran escala anomenats Consortium Surveys acaparen el 70% del temps de les observacions futures de 4MOST. Millions d'estrelles s'observaran per tal d'entendre millor la formació i evolució de la nostra Galàxia. El restant 30% de temps es dedicarà a observacions d'una dotzena de projectes acuradament seleccionats anomenats Participant Surveys. El doctor Alberto Rebassa, professor de l'EETAC i membre del Grup d’Astronomia i Astrofísica (GAA) de la UPC i de l'Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC), és coinvestigador principal amb la doctora Odette Toloza de la Universidad Técnica Federico Santa María, Xile, d'un d'aquests projectes, que ha guanyat temps per observar 77,000 estrelles binàries.

Una estrella binària està formada per dues estrelles. En el cas del projecte d'observació del Dr. Rebassa, aquestes binàries estan compostes d'una estrella de tipus seqüència principal com el Sol I un nan blanc. Un nan blanc és el tipus més comú de romamnent estel·lar (fase final de les vida de les estrelles). Actualment hi ha dispobibles uns pocs milers d'espectres d'aquest tipus de binàries. Amb les observacions de 4MOST en el futur proper de 77,000 estrelles d'aquest tipus, el Dr. Rebassa i col·laboradors analitzaran una gran varietat de problemes científics com ara l'evolució d'estrelles binàries compactes, les progenitores de les supernoves termonuclears, la relació edat metalicitat de la Galàxia, les propiestats físiques i magnétiques d'estrelles tipus solar, etc. L'equip d'investigació compta amb 30 investigadors de 18 institucions i universitats a Regne Unit, Alemanya, Xile, Xina, Itàlia i Estats Units. Els doctors Roberto Raddi i Santiago Torres del GAA de la UPC també són membres d'aquest equip.

Més informació a la pàgina de noticies de la UPC