Enrique García i Manel Soria reprodueixen la formació de les tempestes polars a Saturn

El treball dels investigadors Enrique García i Manel Soria del departament de Física de la UPC, forma part d’una col·laboració científica internacional liderada per l’investigador Agustín Sánchez Lavega, de la Universitat del País Basc (UPB/EHU), que ha descobert tempestes múltiples a diferents latituds del segon planeta més gran del sistema solar i que s’acaba de publicar a la revista “Nature Astronomy”

Els investigadors Enrique García i Manel Soria, del Turbulence and Aerodynamics in Mechanical and Aerospace Engineering Research Group (TUAREG) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), han desenvolupat un model numèric amb el qual, mitjançant superordinadors, es pot reproduir l’evolució de les tempestes polars a Saturn i identificar les condicions que les han propiciat. El treball s’acaba de publicar a la revista ‘Nature Astronomy’ i forma part d’un projecte internacional que ha involucrat la missió espacial Cassini de les agències espacials nord-americana, europea i italiana, que va estar en òrbita del planeta fins al setembre del 2017. A més, el projecte ha comptat amb el telescopi espacial Hubble, la càmera PlanetCam de la UPB/EHU instal·lada a l'Observatori de Calar Alto, les simulacions numèriques realitzades per la UPC i la participació d’una xarxa d'observadors aficionats que han aportat les imatges per seguir dia a dia l'evolució del fenomen.

Tot va començar la nit del 29 de març del 2018, quan un astrònom aficionat brasiler va capturar amb el seu telescopi la presència d'una petita, però brillant, taca blanca al disc del planeta Saturn, prop del seu pol nord. Pocs dies després la taca es va fer gran, assolint uns 4.000 km de longitud i convertint-se en el detall més destacable del disc del planeta dels anells. Uns dos mesos més tard va aparèixer una segona taca, més cap al nord del planeta, i en els mesos següents de forma seqüencial, una tercera i una quarta taques, molt més a prop de la regió polar, a la vora del famós hexàgon de Saturn, un fenomen que no s’havia observat mai abans.

Durant aquells mesos les taques es van desplaçar a diferents velocitats, arrossegades pels vents atmosfèrics que bufen a Saturn en forts corrents cap a l'est i l’oest. Mentre que la primera taca, situada més al sud, es desplaçava a uns 220 km/hora cap a l'est, la situada més al nord ho feia a uns 20 km/h cap a l'oest. Això va provocar trobades entre elles, passant unes prop de les altres i generant, durant la seva interacció mútua, pertorbacions atmosfèriques que es van propagar envoltant tota la regió polar de Saturn.

Els investigadors Enrique García i Manel Soria, de la UPC a Terrassa, han creat un model numèric que permet avaluar i reproduir l’evolució de les tempestes polars que tenen lloc a Saturn i l'energia involucrada en el seu desenvolupament, comparant-les amb els altres tipus de tempestes observades anteriorment. D’aquesta manera, s’han pogut identificar per primer cop tempestes a diferents latituds d’aquest planeta que es desencadenen per convecció en els núvols profunds d’aigua a uns 200 km per sota dels núvols visibles del planeta dels anells. El gas humit i calent puja amb molta força a l’atmosfera d’hidrogen de Saturn formant núvols molt densos d’amoníac, visibles amb el telescopi.

Enllaç al treball:

Sánchez-Lavega, A., E. García-Melendo, J. Legarreta, R. Hueso, T. del Río-Gaztelurrutia, J. F. Sanz-Requena, S. Pérez-Hoyos et al. "A complex storm system in Saturn’s north polar atmosphere in 2018." Nature Astronomy (2019): 1-8.