Anàlisi dels dos darrers segles de registres de pluja a Andalusia per la detecció de possibles canvis causats per l’escalfament global

M. Carmen Casas i Raül Rodríguez, fruit d’una col·laboració amb investigadors de la Universidad de Córdoba, han avaluat la qualitat de les dades pluviomètriques d’Andalusia disponibles des de 1870, molt abans de la posada en marxa de les primeres estacions meteorològiques modernes, i han analitzat els diferents règims pluviomètrics de la regió per la detecció de possibles canvis causats per l’escalfament global.

La recuperació i anàlisi de dades de pluja històriques són temes d’interès creixent en l'actualitat per part dels serveis meteorològics i climàtics d'arreu del món ja que el coneixement de la variabilitat climàtica en el passat pot resultar fonamental per a millorar les prediccions de canvi climàtic en el futur.

Els investigadors del departament de física de la Universitat Politècnica de Catalunya M. Carmen Casas i Raül Rodríguez han liderat la recerca publicada a les revistes Theoretical and Applied Climatology i Water, en la qual han contribuït en Xavier Navarro i en Ricard Kirchner, també professors del departament de física, i investigadors de la Universidad de Córdoba i del Barcelona Supercomputing Center. En aquests articles es presenta l’avaluació de la qualitat de la base de dades de precipitació d’Andalusia disponibles des de 1870 fins al present, i l’anàlisi dels diferents règims pluviomètrics de la regió. Els investigadors han fet servir un procediment de control de qualitat que ja es va fer servir per a una base de dades històriques similar de Catalunya, adaptat especialment a les característiques particulars d’una regió semi-àrida com és Andalusia. Els investigadors han ajustat i provat la nova versió del procediment per a més de quinze milions de dades de pluja diària registrada a 1.947 estacions de mesura d’Andalusia. Amb una selecció de les 377 sèries anuals de pluja diària que han resultat amb millor qualitat, s’ha portat a terme una anàlisi d’invariància d’escala per categoritzar les diferents àrees de la regió en funció de la irregularitat del seu règim pluviomètric. La distribució espacial de l’exponent d’escala simple ha capturat la influència creixent del mar Mediterrani cap a l’est, cap a les zones més seques clarament influenciades per les pertorbacions mediterrànies, amb una alta proporció de precipitacions de tipus convectiu.

L’estudi ha permès el càlcul de les equacions generalitzades de les corbes d’intensitat-durada-freqüència (IDF), de gran interès hidrològic, per a les vuit capitals de província andaluses. A més, s'han estudiat les tendències temporals de l’exponent d'escala simple en les quatre últimes dècades a les diferents àrees amb l'objectiu de determinar si es poden detectar canvis en els seus patrons de pluja a causa de l'escalfament global. El valor mitjà d’aquest paràmetre per a tota Andalusia ha mostrat una tendència decreixent durant els darrers 40 anys, compatible amb un possible augment de la irregularitat dels règims pluviomètrics per a algunes zones de la regió, especialment les més orientals. Aquest resultat estaria en línia amb les projeccions d’alguns models climàtics regionals apuntant a un potencial augment de la pluja de tipus torrencial per al segle XXI, amb episodis aïllats d’alta intensitat cada vegada més freqüents.

A simple scaling analysis of rainfall in Andalusia (Spain) under different precipitation regimes Casas-Castillo, M.C.; Rodríguez-Solà, R.; Llabrés-Brustenga, A.; García-Marín, A.P.; Estévez, J.; Navarro, X. Water (2022), 14, 1303. DOI: 10.3390/w14081303

A quality control procedure for long-term series of daily precipitation data in a semiarid environment. Estévez, J.; Llabrés-Brustenga, A.; Casas-Castillo, M.C.; García-Marín, A.P.; Kirchner, R.; Rodríguez-Solà, R. Theoretical and Applied Climatology (2022). DOI: 10.1007/s00704-022-04089-2