Clara Prats i Nura Ahmad es basen en models matemàtics per millorar el control de la tuberculosi a Nigèria

Investigadors del departament de Física de l’Escola Superior d’Agricultura de Barcelona (ESAB), dissenyen mitjançant models matemàtics un pla pilot per millorar el diagnòstic i control de la tuberculosi a la ciutat de Gombe, situada al nord-est de Nigèria. El projecte ha rebut finançament en la darrera convocatòria d’ajuts del Centre de Cooperació per al Desenvolupament (CCD) de la UPC.

L’objectiu del projecte és determinar quines altres qüestions de salut, a banda de les relacionades amb la tuberculosi, són importants transmetre en un programa d’educació dirigit a la població (higiene, alimentació, altres malalties infeccioses, etc.), així com col·laborar amb la Universitat de Gombe per facilitar la participació d’estudiants d’aquesta universitat en la realització del programa pilot. També es dissenyarà la campanya a portar a terme al barri seleccionat i es definiran les millores necessàries en la base de dades de control de la tuberculosi.

El projecte està coordinat per Clara Prats, investigadora del grup de recerca de Biologia Computacional i Sistemes Complexos (BIOCOM-SC) i professora del Departament de Física de la UPC, i compta amb la participació de l’estudiant nigerià de doctorat a la UPC i professor ajudant a la Universitat de Gombe, Nura Mohammad Rabiu Ahmad, qui s’ha desplaçat aquest estiu a la localitat nigeriana per fer el seguiment del projecte. L’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) i el Barcelona Supercomputing Center-Centro Nacional de Supercomputación (BSC-CNS) també hi participen: el primer, oferint assessorament sobre la gestió epidemiològica de la tuberculosi i, el segon, participant en el treball de simulació relacionat amb l’estudi epidemiològic. A més del suport econòmic del Centre de Cooperació per al Desenvolupament de la UPC, el projecte també rep el finançament de l’associació Caldes Solidària. El projecte que es detalla ha tingut repercussió a través de les noticies de la UPC, que ha fet una entrevista als investigadors, i ha sortit també a la secció de ciència de diaris com la Vanguardia.

En un futur pròxim els investigadors volen dissenyar i assajar noves estratègies locals de vigilància i control de la tuberculosi a ciutats europees amb el suport de models computacionals, coneixement que es vol estendre a altres països, com ara Nigèria. La tesi doctoral de l’investigador Ahmad forma part d’aquest projecte amb l’objectiu d’aplicar-lo, entre d’altres, a l’estudi de la tuberculosi a ciutats africanes.