Investigadors del Departament de Física analitzen diàriament les dades referents a covid-19

Un equip d’investigadors del grup de recerca de Biologia Computacional i Sistemes Complexos (BIOCOM-SC) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i del Centre de Medicina Comparativa i Bioimatge (CMCiB) de l'Institut de Recerca Germans Trias i Pujol (IGTP), elaboren diàriament un informe per la Comissió Europea i pel ECDC amb les prediccions del nous casos de covid-19 a uns 50 països.

L’equip de treball està dirigit per Clara Prats i Daniel López del Departament de Física, i que integra als investigadors Sergio Alonso, Enric Álvarez, i Miquel Marchena, de la UPC, i Pere-Joan Cardona i Martí Català, del Centre de Medicina Comparativa i Bioimatge (CMCiB) de l'Institut de Recerca Germans Trias i Pujol (IGTP). Els investigadors elaboren un informe diari sobre la situació de la covid-19 als països de la Unió Europea, altres països i diverses regions d’Espanya i Itàlia. Aquest informe, que es publica diàriament al web biocomsc.upc.edu i que es fa arribar també a experts de la Comissió Europea i al Centre Europeu de Prevenció i Control de Malalties (ECDC), inclou una anàlisi de la velocitat a la qual s’està propagant la malaltia a cada zona, així com una predicció de com evolucionarà els pròxims cinc dies. Es realitza també un treball d’assessorament amb Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQuAS) en el procés de vigilància de l’evolució de la pandèmia a Catalunya. En la realització de l’anàlisi hi participen alguns estudiants de tercer any del grau d’Enginyeria Física en el marc de l’assignatura de Projectes d’Enginyeria Física 2.

Aquestes prediccions es fan ajustant un model empíric a les dades de casos notificats pels organismes responsables. En un model empíric no s’utilitza informació sobre la dinàmica pròpia de la malaltia com podrien ser el temps d’incubació, el període en el qual s’és infecciós o la durada de la malaltia. Tractant-se d’una malaltia nova, encara no es tenen dades prou fiables com per fer prediccions precises utilitzant-les. Així, el grup ha optat per un tipus de model que es basa únicament en el nombre de casos confirmats. El propi model es va readaptant amb les noves dades que se li introdueixen diàriament i corregeix les prediccions segons els canvis de tendència detectats. De moment, les prediccions estan funcionant en un percentatge molt elevat.

Els investigadors estan desenvolupant altres models, amb l’objectiu de comprendre millor l’efecte de les mesures de control. S’està desenvolupant un model estructurat en compartiments per analitzar i preveure la situació d’hospitals i UCIs. I un model basat en agents (ABM), on es consideren els individus o persones un a un, i se’ls hi donen unes regles de comportament. Aquest model, en el qual estan treballant conjuntament amb investigadors de l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO), ha permetre millorar la comprensió dels efectes de les mesures socials i epidemiològiques tant en el procés de confinament com en el procés de des-confinament.